O nás

a našom projekte Farmička.sk

Ako sa predávajú ovocie a zelenina na webe

Kedysi sme chodili po čerstvú zeleninu a mäso na trh. My sme ho preniesli na internet. Ako vznikol tento nápad?
Nápad spraviť tržnicu domácich produktov na internete vznikol tak trochu z núdze – klasické trhy s domácimi produktmi aj pod tlakom supermarketov upadli, zároveň sme s priateľkou chodili po rôznych regionálnych podujatiach a videli, že ešte stále existuje množstvo farmárov a malých výrobcov so skvelými produktmi, žiaľ, spôsob, ako sa k nim dostať, vôbec nie je jednoduchý a väčšinou o nich ani nemusíte vedieť, aj keď sú možno v susednej obci. Napadlo nám, že v čase, keď je na internete takmer všetko, prečo by sme nemohli vytvoriť jedno miesto, kde nájdete chutné regionálne výrobky. Táto myšlienka nás tak nadchla, že sme hneď vedeli, že musíme ísť do toho.

Nielen internet, ale aj podujatia a workshopy

Trh bol vždy o komunikácii, stretávaní sa, ale aj zjednávaní a charakteristickom ruchu. Darí sa udržať komunikáciu medzi farmármi v súčasnosti?
Typický farmár neexistuje. Je to veľmi pestrá skupina ľudí, jedni sú komunikatívnejší a otvorenejší možnostiam internetu, iní sú skôr uzavretí, a to bez ohľadu na vek či región. Čo sa nám však darí, je postupne získavať si ich dôveru, máme množstvo farmárov, ktorí u nás ponúkajú svoje výrobky od prvých dní a sú spokojní, s niektorými dokonca organizujeme včelárske či ovocinárske školenia a workshopy. Práve vzdelávanie je typ podujatia, ktorému sa chceme venovať, keďže vidíme, že mnohých mladých ľudí gazdovanie zaujíma, ale nemali sa možnosť naučiť, ako na to. Organizovanie skutočných trhov prenechávame iným, jednak na to nemáme kapacitu a jednak vidíme, že mnohí v regiónoch to robia veľmi dobre, väčšinou si to za svoje zoberú miestne občianske združenia a vznikajú tak fakt skvelé podujatia. Napríklad Malý trh na Stanici Záriečie v Žiline.

Ekológia, potravinová sebestačnosť a podpora malých farmárov

Spolu s priestorom pre farmárov prinášame aj myšlienku spoločenskej zodpovednosti. Projekt Farmička sa nesie v duchu zvýšenia dostupnosti čerstvých potravín, ale aj zvýšenia potravinovej sebestačnosti či dokonca zníženia ekologickej náročnosti.
Sú to hodnoty, na ktorých nám, a mnohým iným, záleží a treba v týchto oblastiach robiť osvetu, aby sa veci pohli k lepšiemu. Ak si dokážete nájsť svojho pestovateľa ovocia vo svojom okolí, nemá zmysel kupovať také isté ovocie, ktoré prešlo pol sveta a má obrovskú uhlíkovú stopu. Naša skúsenosť dokonca hovorí, že ho často zoženiete vo svojom okolí lacnejšie alebo vo vyššej kvalite, alebo oboje. Málo sa hovorí o tom, že mnohí ľudia nemusia byť farmári na plný úväzok, ale predajom prebytkov zo svojich záhrad si dokážu finančne prilepšiť, čo má pozitívny vplyv na život v regiónoch. Alebo o tom, že je to tiež cesta uchovania gastronomickej tradície a miestnych špecialít ako kultúrnej hodnoty. Samozrejme, treba ochutnávať a spoznávať aj to, čo ponúka svet, aby sme sa mohli inšpirovať v tom dobrom zmysle.

Kto sú predávajúci farmári a aký je ich vzťah k zákazníkom

Ak napríklad doma zo záľuby chovám včely a vytáčam med, čo musím urobiť, aby som ho mohol ponúknuť na Farmičke?
Farmička je určená pre domácnosti, záhradkárov, ktorí majú nejaký prebytok, ale i pre farmárov a výrobcov, ktorí sa svojou aktivitou živia na plný úväzok. Na každého sa vzťahujú iné nariadenia, či už zo strany hygieny, veteriny alebo daňového úradu. Chvíľu trvá sa v tom zorientovať, ale kto chce pokojne predávať, mal by určite ten čas investovať, prípadne sa poradiť. Čo sa týka medu, každý chovateľ včiel je povinný mať ich zaregistrované v Centrálnom registri včelstiev a ak chcete predávať med, aj na regionálnej veterinárnej a potravinovej správe. Ešte by som si dal pozor na povinné údaje pri značení medu, ale nie je to nič neprekonateľné a môžete legálne predávať. Samozrejme, ak toho budete predávať viac alebo spracúvať, pribúdajú povinnosti ako živnosť, registračná pokladňa alebo schválenie prevádzky a podobne, je to individuálne.

Ako sa rieši distribúcia?
Distribúciu si rieši predajca a zákazník samostatne, ideálne je, keď sa stretnú, spoznajú, zákazník má priestor na otázky a budujú si tak vzájomný vzťah.

Ako dostať ľudí z hypermarketov späť na trh?

Existuje nádej pre lokálpatriotizmus, nádej pre návrat k čerstvej zelenine na trhu, hoci reťazce operujú nízkou cenou?
Nielen nízkou cenou, ale v podstate neobmedzenou dostupnosťou a širokým sortimentom na jednom mieste a s tým sa ťažko súperí. Preto treba ľuďom ponúkať to, čo v supermarketoch tak ľahko nenájdu – výnimočnú chuť, originalitu, potraviny bez chémie a konzervantov, ale aj príbeh, aby ľudia vedeli, kto za ich potravinami stojí.