Hlávkový šalát má vynikajúce vlastnosti. Dodáva najmä karotín (provitamín A), ktorý dobre využijeme, ak šalát pripravujeme s tukom. Obsahuje aj vitamíny B a C. Z nerastných látok má veľa vápnika, železa a draslíka. Je ľahko stráviteľný, preto je dovolený aj v dietetickej kuchyni. Malým deťom ho podávame vo forme šťavy alebo kaše. Pravý hlávkový šalát tvorí pekné uzavreté hlávky. Jarný šalát z pareniska má krehučké listy, kým šalát letný a jesenný (poľný) je tuhší a často musíme odkrojiť okrajové hrubé listy. Nezahadzujeme ich, pretože sa dajú použiť na prípravu duseného pokrmu, podobne ako špenát, alebo ich vyvaríme do polievky. Šalát prenášame aj perieme opatrno, aby sme nepolámali listy. Pred prípravou starostlivo prezeráme list za listom, aby v ňom nezostal hmyz alebo piesok. Najlepšie sa šalát perie, ak oddelíme každý list osobitne. Šalát má byť dobre odkvapkaný, prv než ho spájame so šalátovou zálevkou. Do druhého dňa udržíme šalát čerstvý v mokrom papierovom vrecúšku, alebo rezom postavený do misky s vodou. Zálevky robíme len toľko, aby sa so šalátom zjedla. Riedka zálevka na šaláty nie je vhodná, vitamín C sa vylúhuje do vody, ktorá sa nepoužije a vlastne vyleje.



 



 


Špenát je výživný a ľahko stráviteľný. Surový je zdrojom vitamínu C (surový šalát, šťava) a najmä karotínu. Z nerastných látok obsahuje predovšetkým železo a draslík. Špenát obsahuje aj kyselinu šťaveľovú, ktorá sa vylučuje z tela, viazaná na vápnik. Preto k špenátu pridávame mlieko, aby sme vyrovnali straty vápnika. Sýtozelené listy obsahujú bielkoviny pomerne dobrej akosti. Pravý špenát má sýtozelené, svieže listy oválneho alebo zahroteného tvaru. Špenát kupujeme len svieži, nezvädnutý, prerastený špenát je horký. Listy zbavíme stoniek a korienkov a dobre umyjeme v niekoľkých vodách. Je lepšie dať si vodu do dvoch väčších nádob a špenát opatrno prekladať z nádoby do nádoby, než vodu zlievať. Tak ho dokonale zbavíme piesku. Špenát nikdy dlho nenamáčame vo vode.



 



 


Cvikla má hojnosť provitamínu A — karotínu — ktorý je viazaný na červené farbivo. Z nerastných látok obsahuje predovšetkým zásadité soli sodíka a vápnika, ako aj železo. V zimných mesiacoch je obľúbeným šalátom — surová alebo varená. Najlepší šalát poskytuje repa guľatá, s jemnou dužinou, sýto rovnomerne vyfarbená, neporušená, veľkosti väčšieho jablka.



 



 


Paprika je najbohatším zdrojom vitamínu C (má ho tri razy viac než citróny) a obsahuje aj veľa vzrastového vitamínu A. Jej pálčivá chuť je dobrým korením rozličných pokrmov (šalátov, náteriek, plniek). Papriky je veľa druhov, najlepšia je paprika paradajková, červená a dužnatá. Na surové šaláty a na plnenie je vhodná paprika zelená, nedozretá, s tupým hrotom, skôr široká a krátka. Zahrotené, dlhé plody zvyčajne pália. Papriku čisto oplákneme, vyrežeme kruh okolo stopky a vyberieme stopku aj s vnútornými semenami. Vnútrajšok lyžičkou vyčistíme. Papriku ochutnáme, či nepáli. Ak páli, navlažíme si jazyk mliekom, aby sme zmiernili pálčivosť. Ostrejšie druhy papriky sparíme v horúcej vode. Pálčivý alkaloid dodáva paprike zvláštnu korennú chuť. Preto ju pridávame do dusených paradajok, do zapekaných pokrmov, zemiakových gulášov, duseného mäsa, vajec a pod. Vždy však prizeráme na to, aby sme dlhým dusením alebo zapekaním neničili vitamíny. Surovú papriku krájame a podávame na chlebe, natretom maslom, alebo na chlebe so slaninou. Pridávame ju aj do náteriek a do zemiakových a zeleninových šalátov.



 



 


Uhorky sú osviežujúcim doplnkom stravy v letných mesiacoch. Z nerastných solí obsahujú najmä vápnik a draslík. Stráviteľnosť a biologická hodnota uhorkového šalátu závisí od správnej úpravy. Uhorky kupujeme pokiaľ možno čerstvo trhané, nezvädnuté, nie duté, prednosť dávame pevným, štíhlym plodom. Uhorky, ktoré za teplého počasia neboli prikryté listami, horknú. Preto prv, než uhorky lúpeme, skúsime na odkrojenom hrote pri stopke, či nie sú horké. Uhorky na nakladanie vyberáme tvrdé, malé, štíhle, s drsným povrchom. Uhorky musia byť čerstvo obrane, zdravé, neprezreté, dobre vyvinuté a nepoškodené.



 



 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9